نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
چکیده
تحقیق حاضر در ضمن چند گفتار به جبران خسارت و شیوه های آن و نیز چگونگی جبران خسارت در زیان های جمعی پرداخته است. شکی نیست که خسارات وارده، چه مادی و چه معنوی باید جبران شده و زیاندیده مورد توجه قرار گیرد؛ حتی در خسارت معنوی که برخی جبران آن را مورد شک و تردید قرار داده، خسارت باید جبران گردد.
در مورد شیوه های جبران خسارت در فقه امامیه و حقوق افغانستان به سه روش جبران عینی و مثلی و پرداخت قیمت توجه شده است. در گام نخست باید زیان وارده عینا اعاده شده و خسارت زیاندیده به وضع سابق برگردانده شود، این شیوه بهترین راه برای جبران خسارت می باشد و تا با این شیوه، خسارت قابل جبران باشد، از شیوه های دیگر استفاده نخواهد شد. در صورتی که خسارت عینی به هر دلیلی امکان نداشته باشد، جبران خسارت به روشهای دیگر مثل جبران خسارت با مثل و قیمت مد نظر قرار خواهد گرفت. این جبران خسارت در هر دو نوع خسارت مادی و معنوی مورد نظر است. در خسارت معنوی گرچه هستند کسانی که قائل به عدم جبران هستند اما خسارت معنوی به دلیل اهمیت و جایگاه شان نباید غیر قابل جبران باقی بماند.
جبران خسارت در خسارت جمعی گرچه به راحتی انجام نمی شود اما حقوقدانان برای جبران خسارت جمعی شیوه های مانند نظریه تساوی، نظریه نسبت تأثیر، نظریه درجه تقصیر و نظریه تضامن را ذکر نموده اند.
کلیدواژهها
موضوعات